jom cuba tengok barang kat sini... ♬♬♬

Wednesday, December 30, 2009

model tomato dan khasiat buah tomato

❤ SwEEt PiNkY sToRy bY ❤ Ida Sazarina at 5:58 AM





iris sofea:: "uish mak teh ni, orang nak makan tomato pun tak senang..kacau jew.."


iris sofea::
"makteh kalau nak muka licin macam saya, makan la tomato tiap hari, nanti muka gebu & licin jew..tak ada jerawat macam makteh taw..



terima kasih buat my niece IRIS SOFEA selaku model sementara k..kata-kata mu memang menusuk kalbu...jerawat ye??



ok lah, now I nak beri tahu khasiat tomato pula k..jom sama-sama kita praktik kan...maw??





1-menghaluskan kulit muka dan menyahkan jerawat.

caranya:::


pilih tomato masak (yang ranum seperti gambar kat atas ni k..jangan yang hijau taw..)..perahkan airnya atau potong bulat-bulat macam potong timun untuk letak kat mata tu, kemudian sapukan rata pada muka..kalau dilakukan secara kerap, nanti kulit muka lebih halus dan bebas jerawat kerana tomato mengandungi tomatine berkhasiat anti radang..Vitamin C yang ada dalam tomato pula berfungsi sebagai antioksidan, manakala asid sitratnya membuang segala kotoran dan lemak pada muka yang berjerawat..InsyaAllah..



2- menyembuhkan bisul (ada sesiapa yang kena tak?kat punggong..mak cakap kecil-kecil dulu kalau duduk atas bantal kena bisul..hehehe...)

caranya:::

Panaskan tomato, kemudian letakkan di atas bisul...selepas itu bisul akan pecah dan sembuh...




3- menyembuhkan gusi berdarah dan sakit perut


caranya::

Ambil tomato segar dan cuci bersih, lalu dimakan tanpa ditambah apapun atau dibuat jus diminum setelah makan (jangan terlalu manis, atau tidak menambah gula lebih baik)..da cakap pun untuk kesihatan, bukan untuk sedap-sedap kan..jadi, jangan ikut selera k...


4-mencegah kanser prostat

caranya::

Jus dan sos tomato, berkhasiat mengurangkan risiko kanser prostat, kerana tomato mempunyai sumber likopen (zat gizi tanaman) yang merupakan antioksidan yang bagus...



nampak ke jerawat-jerawat ku??huhuhu~~dalam usaha penjagaan muka yang sempurna..ada tips untuk elak jerawat bagi tahu la k...banyak info entry ni I dapat dari sini..

0 ❤ SwEEt MeSSaGe 4 mY PiNkY HoMe:

Related Posts with Thumbnails
 

❤ sToRy bY tHe PiNkY LoVeR❤ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Best Gift ideas